Pages

Monday, May 7, 2012

Keindahan Seni Khat


Islam memandang tinggi keindahan seni, lebih-lebih lagi seni khat yang berkait rapat dengan Kalamullah dan sabda Rasulullah S.A.W. sehingga Allah S.W.T bersumpah di dalam Al-Quran dengan pena dan tulisan yang bermaksud:
Nun, demi Qalam dan apa yang mereka tulis”.
(Surah al-Qalam : 1)
Allah S.W.T dengan segala sifat kesempurnaanNya amat menyukai keindahan. Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:
Sesungguhnya Allah Maha Indah dan suka kepada keindahan”.
(Riwayat al-Bukhari)
Seni Khat merupakan bidang kesenian Islam yang kudus dan penting dalam perkembangan tamadun Islam. Dengannya, usaha memelihara Al-Quran yang dilakukan oleh junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat dapat dilaksanakan.
Peranannya yang begitu penting, telah menjadikan gerakan dakwah Islamiyah dan penyebaran ilmu Islam dapat dilakukan. Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, yang mengajar dengan pena (dengan perantaraan Qalam). Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.

(Surah al-‘Alaq : 3-5)
Mempelajari tulisan juga penting kerana ia adalah satu cara untuk mencatat Kalamullah dan hadith, bagi memastikan keberkekalan dan penyebarannya. Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: “Catatlah ilmu dengan tulisan”.
Ini memberi suatu gambaran jelas akan peri pentingnya seni khat yang tidak hanya dilihat daripada aspek kesenian dan peranannya sahaja malah juga daripada aspek kerohanian, sebagai suatu uslub (pendekatan) untuk membentuk jiwa ke arah jalan mendekatkan diri kepada Allah S.W.T.
Ayat-ayat Al-Quran, doa-doa daripada hadith, kata-kata ulama yang dicerna dan dijelmakan melalui seni khat, menjadi suatu inspirasi dan motivasi bagi kita dalam menegakkan amalan-amalan yang bersumberkan kepada Al-Quran, yang dituntun oleh Rasulullah S.A.W juga para ulama. Tidak hanya dipandang dan menjadi hiasan semata-mata, tetapi juga sebagai tatapan yang bisa menyentuh hati, seterusnya menjadi suatu tazkirah (peringatan) untuk kita yang natijahnya membawa kepada membesarkan Allah S.W.T serta merasa kemanisan beribadah.
Semoga dapat kita sama-sama mengambil menfaat kearah kehidupan yang berseni dengan adanya seni dalam penghidupan.

Mohammad Firdaus bin Mahadi

0 comments:

Post a Comment

Mohammad Firdaus bin Mahadi

Facebook : http://www.facebook.com/firdausmahadi
Instagram : https://www.instagram.com/firdausmahadi
Twitter : https://www.twitter.com/firdausmahadi
YouTube : https://youtube.com/user/firdausmahadi

Hak Cipta | Copyright Notice

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan dan hak cipta Callidesign. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership and copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.