Pages

Friday, October 24, 2008

Tutorial 1 : Khat Nasakh


HURUF ا، ب، ت، ث

Sebagai permulaan tutorial, saya akan mulakan dengan tutorial Khat Nasakh dengan belajar kaedah menulis huruf-huruf berdasarkan kaedah titik. Cara ini dapat memudahkan penulis-penulis baru untuk mencuba.



Di atas saya tunjukkan step dari arah mana perlu bermula untuk mula menulis huruf alif dan ba, juga cara sebutan hurufnya saya letakkan sekali bagi tujuan pembelajaran jawi.

Huruf ba, ta, dan sa, bentuknya sama, yang membezakannya adalah titik, dan titik itu ditulis sama besar dengan mata pena yang digunakan, maknanya kelebarannya perlu sama, contoh di atas boleh dilihat dengan jelas.

Garisan putus-putus itu mewakili satu garis panjang, di mana perlu meletakkan huruf tu apabila ditulis dalam satu ayat panjang.


Bermula dengan menulis kaedah huruf adalah baik sebelum menulis satu ayat penuh, penulis perlu melakukan banyak latih tubi bagi memahirkan dan melicinkan perjalanan penulisan, selamat mencuba, semoga dengan sedikit ilmu ini dapat menarik minat semua untuk mempelajari Seni Khat :)

InsyaAllah tutorial ini akan dibuat berperingkat-peringkat, seandainya masa mengizinkan, jika ada yang berminat atau inginkan pertanyaan bolehlah bertanya pada saya.



Mohammad Firdaus bin Mahadi
http://www.callidesign.com.my
http://www.firdausmahadi.com


Hak Cipta | Copyright Notice 

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan & hak cipta Callidesign ™. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign ™. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership & copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.

33 comments:

  1. Alhamdulillah.. Satu anisiatif yang baik buat tutorial macam ni... Dengan menggunakan medium internet ini kita harap, pada masa akan datang lebih ramai lagi masyarakat mengenali Seni Khat, seterusnya menghargai Seni Islam..

    ReplyDelete
  2. Syukran ustaz...sy memang nak buat maam ni dari dulu lagi...insyaAllah tutorial ini akan berterusan...dan insyaAllah sy berharap dapat juga berkongsi bahan dengan ustaz...tujuan nak membudayakan seni khat ni agar tidak dilupakan oleh generasi akan datang...

    ReplyDelete
  3. yea.. why not introduce the stationery for the caligraphy first.. you need the stuff before start to write, right?

    ReplyDelete
  4. InsyaAllah sy akan kumpulkan bahan-bahan untuk persediaan dan persiapan menulis...thanks for the suggestion...:)

    ReplyDelete
  5. saya mmg berminat dgn khat ni.. tp tak berjumpa dgn guru...

    dgn tyutorial ni harap dpt membantu...

    ReplyDelete
  6. Terima kasih tempe atas ziarah...sy pun sama...belajar tidak berguru, guru sy adalah buku sejak dulu lagi, Alhamdulillah Allah permudahkan jalan sy bagi mempelaajri seni ni, memang susah kalau tak berguru, sebab silap yg kecil takkan nampak...yg penting perlu usaha dan jangan cepat berputus asa...:)

    ReplyDelete
  7. salam bro firdaus

    ramai org salah anggap dgn sy, mengatakan sy buat tulisan khat, sy kata pd mereka 'BUKAN, INI BUKAN TULISAN KHAT'..
    sy mtk izin dr bro utk benarkan sy forward blog bro pd mereka.. supaya mereka tdk salah faham/keliru.

    thanks for sharing

    ReplyDelete
  8. Takpe awangpurba, yg anda buat juga adalah khat, cuma ianya dibuat melalui kreativiti, dan bahagiannya lebih pada typografi, takpe, apa penjelasan sy boleh beri sedikit andaikata ada yang bertanya :)

    ReplyDelete
  9. salam, terima kasih saudara kerana blog ni benar-benar membuka hati saya untuk mendalami lebih dalam tentang kesenian islam...allahhuakhbar...

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah satu usaha yg sungguh murni...moga Allah memberkati anda..memberikan kesihatan, kekuatan dan kesabaran untuk terus menyumbang...

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum..sye ni nk thu cam mne kite nk ,mendalami ilmu khat
    ni..?

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum...uh cantiklah tulisan khat. Saya tertarik
    dengan rekaan. Semoga usaha ini dapat diteruskan untuk generasi muda.

    ReplyDelete
  13. (Knight2279) Wa'alaikumussalam, Alhamdulillah, terima kasih...semoga ianya memberi manfaat pd saudara :)

    (ilina) Terima kasih, mudah-mudahan, semoga semuanya dapat manfaat darinya :)

    (Anonymous) Wa'alaikumussalam, nak dalami ilmu khat sebaiknya tahu dulu asas jawi, baca dan menulis :)

    (Anonymous) Wa'alaikumussalam, terima aksih saudara/saudari...insyaAllah, pasti akan diteruskan....doakan perjalanan seni sy ini mendapat berkat dariNya dan sokongan semua :)

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum, adakah kelas di KL di mana saya bolih belajar secara practical.

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum wrt

    Kebanyakan dakwat, sekali celup hanya 1cm lebih sikit je boleh tulis. Apakah jenis dakwat yang baik, yang boleh tulis panjang 3-4 inci sekali celup?

    ReplyDelete
  16. yes - Wa'alaikumussalam, di KL kelas khat ada dianjurkan di Muzium Kesenian Islam Malaysia, selain itu ada juga tawaran utk kursus sijil dan diploma di Kolej Yayasan Restu di Taman Seni Islam Selangor, Shah Alam.

    Ibnu Ismail - Wa'alaikumussalam, biasanya dakwat mmg camtu, kita kena selalu celup utk mendapatkan gradient yg cantik, ianya juga bergantung pada kelicinan mata resam atau buluh yg kita gunakan, kalau agak kasar tak dpt nak tulis sampai 3-4 inci

    ReplyDelete
  17. Salam...
    saya berminat untuk mengikuti kelas khat...macam mana nak daftar untuk kelas tersebut?saya pernah buka website yayasan restu, tapi xjumpa pun cara nak daftar...

    ReplyDelete
  18. assalamualaikum.....
    sy syazrin..sy amt mnt dgn menulis khat....
    jkia mmpunyai ksmpatan sy ingin mndlami ilmu khat dgn lbeh mndalam...

    ReplyDelete
  19. Anonymous - Wa'alaikumussalam, sila nyatakan nama anda ;) cuba hubungi terus pihak yayasan restu melalui telefon atau cuba datang sendiri di sana ;)

    Syazrin - Wa'alaikumussalam, Alhamdulillah, baguslah sbb minat, teruskan minat itu dengan usaha yang lebih gigih, cuba cari tempat atau guru untuk belajar ;)tinggal di mana? mana tahu kot tmpt yg syazrin tinggal ada kawan-kawan sy yang berdekatan yang mana syazrin boleh jadikan sebagai guru ;)

    ReplyDelete
  20. cara nak buatnya macam mana.saya dah belajar banyak kali,tapi tak dapat2.macam mana tu ustaz.

    ReplyDelete
  21. salam ukhuwah
    sy dlm proses mempelajari tulisan khat...takat tulis tu sy boleh tp x pasti ia khat apa

    ReplyDelete
  22. syukran ustaz, sgt bermanafaat..

    ReplyDelete
  23. terima kasih ,,,saya mohon dapat share untuk di jadikan bahan rujukan..
    ..

    ReplyDelete
  24. anak saya umur 10 thn n tnggl d Ipoh . d mana tmpt blajar yg palaing hampir..?tq

    ReplyDelete
  25. salam,akhi.
    boleh ke kalau nak print tulisan2 tu?
    macamane ek?

    ReplyDelete
  26. salam..
    saya belajar khat waktu sekolah je.. selalu masuk pertandingan.. tp, lepas sekolah, platform untuk sambung kemahiran dan terus belajar tentang khat sangat berkurangan,,.. =(

    ReplyDelete
  27. salam..
    saya nak tanya satu soalan...
    kat sini buat tak belajar khat online..??

    ReplyDelete
  28. salam..
    nak tanya satu soalam..
    kat sini xde ke belajar khat online..??

    ReplyDelete
  29. Mohon ijin share di facebook ya ustadz :)

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum.... saya minta izin copy bahan untuk tunjuk dengan murid saya sebagai pengenalan cara-cara menulis khat murid sekolah rendah.

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum Ustaz,saya minta izin copy paste dengan tujuan untuk mengajar dan memahirkan diri sendiri.

    ReplyDelete

Mohammad Firdaus bin Mahadi
http://www.callidesign.com.my
http://www.firdausmahadi.com

Hak Cipta | Copyright Notice

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan dan hak cipta Callidesign. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership and copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.