Pages

Friday, July 11, 2008

Khat Thuluth



Daripada Anas bin Malik .a., sabda Rasulullah S.A.W.:

لاَ إيْمَانَ لِمَنْ لاَ أَمَانَةَ لَهُ، وَلاَ دِيْنَ لِمَنْ لاَ عهْدَ لَهُ

Maksudnya :
“Tidak sempurna iman bagi orang yang tidak beramanah dan tidak sempurna agama bagi orang yang tidak menepati janji”

Hadis ini diriwayatkan oleh Ahmad, Ibn Hibban dan al-Baihaqi

PENGENALAN KHAT THULUTH

Thuluth bermaksud satu pertiga (1/3). Dinamakan Khat Thuluth adalah kerana Huruf menegaknya ditulis dengan mata pena yang ukuran lebar menyamai satu pertiga (1/3) lebar mata pen. Ia juga dikenali sebagai Khat Arab disebabkan peranannya sebagai sumber asasi pelbagai khat Arab yang lahir selepas Khat Kufi. Khat ini dikenali sebagai Ummul Khutut (Ibu tulisan) dan jarang digunakan dalam penyalinan al-Quran lengkap kerana mempunyai banyak kaedah, menentukan ukurannya dengan bilangan titik yang sesuai pada setiap huruf, agak rumit serta memerlukan kemahiran yang tinggi untuk menulisnya. Biasanya khat ini ditulis dengan pena yang lebar matanya diantara 2 hingga 3 mm.

Jika ia lebih lebar daripada itu maka orang-orang Turki memanggilnya tuqechah thuluth yakni thuluth yang dibesarkan. Kemudian ia dikenali dengan nama thuluth jali (sumber-sumber arab silam mensifatkan dengan panggilan jalil al-thuluth). Apabila mata pena lebih besar daripada saiz yang tetap pada pena yang biasa maka dibuat untuknya pena daripada kayu. Saiz-saiz tulisan jali berada pada kadar yang tangan manusia mampu memegang penanya (Qadi al-Askar Mustafa ’Izat Afandi dalam menulis loh-loh di masjid Aya Sufia menggunakan mata pena yang luasnya mencapai 35sm). Jika keadaan memerlukan tulisan-tulisan itu melebihi saiz tersebut atau bersaiz besar, maka ia ditulis mengikut saiz thuluth jali yang biasa kemudian dilakukan pembesaran (enlargement) mengikut kaedah empat segi atau menggunakan pelbagai peralatan teknologi yang terdapat pada hari ini seperti photocopy, komputer dan sebagainya.

Bentuk thuluth yang lebar mata penanya melebihi 6mm dinamakan Thuluth Jali, manakala yang melebihi 2mm ialah Thuluth Aadi. Ia diperkenalkan oleh Ibrahim al- Sajzi dan banyak digunakan sebagai seni hiasan di dalam masjid, nama surah dan hiasan kulit buku. Seseorang penulis khat tidak dianggap penulis yang mahir dalam seni ini sekiranya tidak benar – benar berkemahiran dalam bentuk Khat Thuluth.

Perhatian berat para ahli khat terhadap khat thuluth, khususnya khat thuluth jali sepanjang sejarah khat bukanlah merupakan satu perkara yang lahir secara mendadak. Khat ini dikenali dengan tulisan yang agak cantik. memandangkan ia tidak dapat ditulis secepat khat nasakh maka ia biasanya digunakan untuk tujuan-tujuan seni yang khusus, bukan untuk tujuan penulisan biasa. Oleh itu kita sering dapati khat ini dalam kepingan-kepingan seni, muraqqa’at dan loh-loh serta hasil kerja seni yang lain. Khat ini menyebabkan orang yang memandangnya akan membiasakan diri mereka dengan unsur keindahan dan gerakan yang tersusun.

Keistimewaan thuluth (khususnya thuluth jali) daripada segala jenis khat yang lain ialah ia boleh di letakkan dalam struktur-struktur dan rupa bentuk yang cantik seperti bulat, segi empat, bujur dan sebaginya. Para jurukhat yang menitikberatkan khat ini sering melakukan pembaharuan struktur (olahan) dengan khat ini yang merangkumi dua lapisan huruf atau lebih yang sebahagiannya diletakkan di atas sebahagian yang lain mengikut susunan bacaan. Ini merupakan kerja yang sangat sukar, hanya mampu dilakukan oleh jurukhat yang mahir dan berkaliber. kadangkala satu ungkapan ditulis dalam beberapa struktur yang mengandungi pelbagai bentuk dan tulisan. Peniruan sesetengah jurukhat terhadap struktur-struktur para jurukhat silam dan digunakan secara komersial tanpa menerangkan sumber yang beliau dapati sebenarnya merupakan pancabulan terhadap hak-hak mereka dan satu amalan yang tidak wajar.

©arabiccalligraphy



Mohammad Firdaus bin Mahadi
http://www.callidesign.com.my
http://www.firdausmahadi.com


Hak Cipta | Copyright Notice 

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan & hak cipta Callidesign ™. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign ™. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership & copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.

16 comments:

  1. Firdaus.. memang cantik khat thuluth tu..macamn nk arrange huruf2 dlm khat thuluth bg nampak sekata..? sy xbrp pandai la nk arrange..

    ReplyDelete
  2. waah.. mcmane buat effect shadow2 tu..hehe.. mantap2

    hmm, kat matan hadith yg bwah tu ada tinggal perkataan 'laa'

    cube cek balik..

    ReplyDelete
  3. ana cuba check jgk...xde yg tertinggal....baca dgn teliti..satu persatu....tgk tarkib huruf demi huruf,enta dapat kenal...

    ReplyDelete
  4. InsyaAllah boleh, betul² minat belajarlah :)

    ReplyDelete
  5. further reading on 'Al-Arabia Magazine' Apr 2006 No. 569 page 120. "Jamaliat el-Khat el-Arabi" by Mustapha Ajma'.

    ReplyDelete
  6. salam,
    bakat dan latihan perlu seiring jika hendak mempelajari seni khat ni,
    apa pendapat firdaus jika seseorang yang 'kurang berbakat' tetapi masih ingin menceburkn diri?

    ReplyDelete
  7. salam...sy btol2 mnat khat thuluth nie,,,tp sy mmg bljr sdiri jew,,,pnah la mnang ptdgan khat...kdg2 susunan khat thuluth sy ikut ske sy jew...cmne yerk nk ssun khat 2...kalau shadow2 2 sy gne kmputer xpe kn???

    ReplyDelete
  8. salam nak copy blh(dah tercopy sebenrnya.. nak buat presentesion tentang khat) halal kan.... tolog ye.. :) tq tas perhatian.

    ReplyDelete
  9. klau wat x ikut ukuran xpa ka..sya reti tls khat tpi x ikut ukuran

    ReplyDelete
  10. Ieya AmiRa - sebaiknya gunakan kaedah ukuran ataupun lebih dikenali dgn kaedah titik, itulah cara tradisional penulisan khat ;)

    ReplyDelete
  11. assalam,.saya nk tnya ni,.saya ada asgmen psal seni khat,.tp saya kurg fhm sdikit,.blehkah bg struktur huruf seni khat thuluth? khat thuluth ni struktur huruf dia mcm mna?

    ReplyDelete
  12. Salam. Mohon copy tutorial untuk nota sendiri, nak cuba belajar menulis.T.Kasih.

    ReplyDelete
  13. as salam...mohon copy gambar khat buat rujukan

    ReplyDelete
  14. Salam...
    Sy berminat nak blajar tulisan khat thuluth ni. Mane sy bleh dpt buku atau rujukan untk tlis huruf alif smpai ya..dlm tlisan khat thuluth. Syukran.

    ReplyDelete

Mohammad Firdaus bin Mahadi
http://www.callidesign.com.my
http://www.firdausmahadi.com

Hak Cipta | Copyright Notice

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan dan hak cipta Callidesign. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership and copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.