Pages

Friday, December 28, 2007

Jenis-jenis Khat


Berikut adalah jenis-jenis khat yang sempat saya cari setakat ini, jenis-jenis khat ini saya dapati ada tercatat di buku-buku rujukan khat seperti buku dari Jawad Sabti, dan ada diantaranya saya dapati dari buku Sejarah Khat tulisan Ustaz Jainal Sakiban (Johor), dan juga beberapa buku rujukan khat yang ada dalam simpanan saya. Mengikut pembacaan saya ada beratus jenis khat yang telah wujud, ia merangkumi pembahagian-pembahagian yang tertentu, insyaAllah saya akan sentiasa kemaskini apabila mendapat maklumat berkaitan.

Jenis-Jenis Khat

1. Khat Nasakh
2. Khat Nasakh Hadith
3. Khat Nasakh Akhbar
4. Khat Nasakh Khafif
5. Khat Thuluth 'Adi
6. Khat Thuluth Jali Muta'akisah (Cermin)
7. Khat Thuluth Jali Mutarakibah (Tersusun)
8. Khat Thuluth Mahbuk
9. Khat Thuluth Handasi
10. Khat Thuluth Mutanazir
11. Khat Thuluth Khafif
12. Khat Thuluth Mu’tad
13. Khat Req’ah @ Riq'ah
14. Khat Farisi @ Nasta’liq
15. Khat Farsi Mutanazir
16. Khat Farsi Mukhtazil
17. Khat Dewani
18. Khat Dewani Mutarabit
19. Khat Dewani Jali
20. Khat Dewani Jali Hamayuni
21. Khat Dewani Jali Zauraq
22. Khat Syekestah
23. Khat Tughrak
24. Khat Ijazah
25. Khat Hurr
26. Khat Kufi Fatimi
27. Khat Kufi Mushafi
28. Khat Kufi Fatimi
29. Khat Kufi Qairawani
30. Khat Kufi Nisaburi
31. Khat Kufi Musattar
32. Khat Kufi Musyakkal
33. Khat Kufi Muwarraq
34. Khat Kufi Muzahraf
35. Khat Kufi Muzaiyan
36. Khat Kufi Madhfur
37. Khat Kufi Andalusi
38. Khat Kufi Mamluki
39. Khat Kufi Muhaqqaq
40. Khat Kufi Bassit
41. Khat Kufi Ayyubi
42. Khat Kufi Mutalasiq
43. Khat Kufi Muta’assir bil Rasm
44. Khat Kufi Murabba'
45. Khat Tajj
46. Khat Nabti Arab
47. Khat Hijazi @ Madani @ al-Darij
48. Khat al-As’ar
49. Khat Asyribah
50. Khat al-Sami’i
51. Khat Narjisi
52. Khat Thuluthain
53. Khat Tumar
54. Khat Hafifuth Thulus
55. Khat Riqa’
56. Khat Tauqi’
57. Khat Thaqil Thuluth
58. Khat Mufattah
59. Khat Zamburi
60. Khat al-Haram
61. Khat al-Uhud
62. Khat Sijillat
63. Khat Mu’amarat
64. Khat al-Mansyur
65. Khat al-Dibaj
66. Khat Syami
67. Khat al-Jalil
68. Khat al-Mudammirat
69. Khat al-Khirfaj
70. Khat al-Marsa’
71. Khat al-Riasi
72. Khat al-Qhabbar
73. Khat al-Nisf
74. Khat Nisf Khafif
75. Khat al-Haliyah
76. Khat al-Mudawwar al-Kabir
77. Khat Musalsal
78. Khat Musalsal al-Tauqi’
79. Khat Ghubar al-Hibah
80. Khat al-Muhammad
81. Khat al-Hawaiji
82. Khat al-Qasas
83. Khat al-Jinah
84. Khat Raihan
85. Khat Muhaqqaq
86. Khat Zahab
87. Khat al-Matan
88. Khat Muqlah
89. Khat Lu’lui
90. Khat al-Asy’ar
91. Khat al-Wasy
92. Khat al-Mudammij
93. Khat Mu’allaq
94. Khat al-Muqtarin
95. Khat Siaqat Sumbulu
96. Khat Sunbuli
97. Khat Sahifah
98. Khat Moalla
99. Khat Maghribi
100. Khat Sini (China)
101. Khat Wissam

Antara sumber bacaan:
Seni Khat, Keindahan Dalam Kepelbagaian “Sejarah, Tokoh dan Karya” oleh Jainal Sakiban
Buku Koleksi Seni Khat Jawad Sabti
Buku-buku rujukan Seni Khat (koleksi rujukan peribadi)
Nota-nota (bahasa arab) mengenai Seni Khat



al-Haqir ila Allahi Bari,
Mohammad Firdaus bin Mahadi
http://www.callidesign.com.my
http://www.firdausmahadi.com


Hak Cipta | Copyright Notice 

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan & hak cipta Callidesign ™. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign ™. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership & copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.

41 comments:

  1. firdaus..saya rasa..elok kalo anda dapat sertakan sekali imej2 jenis khat tersebut..baru nampak perbezaan..(kalo ada la)..saya pon nak tau gak..mcm mana ghoman eh

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah sy akan cuba usahakan, ada beberapa je yg mempunyai contoh, kebanyakan jenis-jenis khat ni namanya terdapat dalam kitab-kitab thurath (kitab lama), dan ada juga jenis khat kelihatan sama tapi namanya berlainan :)

    ReplyDelete
  3. Ya Allah...banyaknya...selama ni tau 3-4 je. Huhu...ya jugak,ada contoh, boleh jgk buat rujukan kan.

    KEEP ON KHAT!

    ReplyDelete
  4. memang banyak...sebenarnya ada lagi...tapi sy masih mencari...kalau jumpa lagi insyaAllah sy akan update

    ReplyDelete
  5. salamu'alaykum..
    subhanallah...!
    byk lg name khat yg ana tataw..
    syukran akh..
    mnarik dn 1 perkongsian ilmu yg brmanfaat..
    syabas~
    keep istiqamah,smg mncapai objektif yg diinginkan!

    ReplyDelete
  6. زهرة حلوة - Wa'alaikumussalam, mmg banyak jenis khat,buat masa ni, ini shj yg dpt jumpa, insyaAllah akan terus memperjuangkan dan membudayakan seni Islam ini selagi terdaya, doakan kejayaan sy :)

    ReplyDelete
  7. salam...
    abg..
    saye nie minat gak tulisan khot..
    tp x tau lak byk giler..
    hu3..
    abg tunjukkn r ape perbezaan nyer..
    boleh la sy tau gak..

    ReplyDelete
  8. Wa'alaikumussalam, baguslah sbb berminat, insyaAllah kalau nak tgk contoh²nya tak semua sy ada, cuma ada beberapa shj, banyak nama² khat yg sy tahu ni pun melalui pembacaan dan kajian :)

    ReplyDelete
  9. salam firdaus,,saya hafizah peminat setia khat..
    untuk setiap karya saya,memang identiti saya adalah khat.seni kaligrafi islam amat mnarik perhatian saya.
    saya masih belajar di universiti malaysia sarawak tahun 2
    program seni halus painting.dalam setiap karya saya,saya gunakan kalaigrafi islam sebagai subject matter sy..saya prlukan bantuan anda
    jika ada facebook,add saya dengan nama hafizah abdul karim
    hafizahazani@yahoo.com.my
    terima kasih
    0177986757
    0198660245

    ReplyDelete
  10. Wa'alaikumussalam hafizah, terima kasih sudi memperkenalkan diri dan minat saudari disini, insyaAllah saya sudah add saudari di facebook, jika ada apa pertanyaan dan bantuan andai mampu sy akan cuba menjawabnya ;)

    ReplyDelete
  11. ASSALAMUALAIKUM, saya lama bergelut di bidang ini meski tak mahir, namun sering peduli serta mengajar anak cara tulis banyak khat, tapi rupanya banyak kalilah ya bentuk tulisannnya

    ReplyDelete
  12. saya minat ngan khat ni.

    ReplyDelete
  13. Salam wbt, tiada kelas ke untuk siapa2 yg berminat bj belajar ye?

    ReplyDelete
  14. Wa'alaikumussalam, sy harap saudara letak at least nama dan email untuk sy kenali anda, ajarlah sesiapun selagi mampu, apa yang kita tahu tu sama kongsikan buat semua ;)

    pESAwah - Wa'alaikumussalam, kalau ingin belajar secara private insyaAllah sy akan pertimbangkan ;)

    ReplyDelete
  15. salam..banyak gk jenis2 khat ni, ingatkan 5 jer..
    hahah klu bole tlg sertakan sekali gbr khat jika ada, thanx

    ReplyDelete
  16. salam...firdaus..akak guna blog awk wat asgmnt cikgu sekolah...hahahha...tq yer

    ReplyDelete
  17. I ingt kn 3,4 je..U bnyk lgi..thank u r......

    ReplyDelete
  18. SAYA AMBIL SIKIT ISI ENTR INI....MINTA HALAL YA

    ReplyDelete
  19. mionta halalkan saya ambil info ttg khat untuk asignment ......:)

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum, saya nak tanya ckit boleh kah? Saya nak jalankan satu thesis berkemungkinan mengenai seni khat. So nak tnya mungkin ada sedikit rujukan dari anda yg boleh membantu kajian saya ni..?? Saya pun tak sangka rupanya banyak lagi jenis2 khat yg digunakan. erm..

    ReplyDelete
  21. cara buat resamnya gimana ya?
    .dan dimana biasanya adanya

    ReplyDelete
  22. salam.....
    saya baru lagi berminat dalam seni khat..
    jadi saya mintalah abg firdaus upload video
    cara2 melakar sesuatu huruf....
    jadi senanglah untuk kami semua melihat cara pembuatanya.....terima kasih....

    ReplyDelete
  23. salam firdaus,,saya azuan peminat setia khat..
    seni kaligrafi islam amat mnarik perhatian saya..
    saya masih belajar di UiTM shah alam (SENI REKA GRAFIK & DIGITAL MEDIA)..
    dalam setiap karya saya,saya gunakan kalaigrafi islam sebagai subject matter sy..
    jadi, sebagai SENI PEREKA GRAFIK & DIGITAL MEDIA, adakah dapat membantu lagi meanikkan martabat seni kaligrafi islam ini??
    saya prlukan bantuan anda untuk mengutarakan seberapa idea untuk kajian saya ini..
    jika ada facebook,add saya dengan nama, azuan amin
    bakukaramazuone@yahoo.com
    1oneazuan@gmail.com
    terima kasih

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum...
    saya amat brminat dlm seni khat..
    saya tidak tahu pula yg trdapat begitu banyak jnis pnulisan khat..
    saya ingin brtanya..
    adakah latihan asas kpandain dan kkemasan dlm pnulisan khat?

    ReplyDelete
  25. assalamualaikum..saya adalah pelajar seni khat
    kalau boleh saya nk tahu tentang tutorial khat thuluth,untuk tujuan pembelajaran yg lebih efektif...

    ReplyDelete
  26. Wa'alaikumussalam eida, belajar khat di mana ya? insyaAllah saya dan sahabat saya Ustaz Baki dalam proses menghasilkan video berkaitan khat thuluth untuk tujuan pembelajaran umum secara percuma, doakan kami dipermudahkan urusan olehNya dalam menyiapkannya :)

    Pada tetamu yang lain, maaf saya tidak dapat reply satu persatu komen anda disini, andaikata anda ada pertanyaan khusus mengenai seni khat, saya alu-alukan untuk email saya di admin@callidesign.com.my, insyaAllah saya usaha untuk membantu anda sebaik mungkin

    ReplyDelete
  27. Alhamdulillah... terima kasih dari seberang tambak akan terjumpanya lelaman ini. Teruskan usaha ini.

    ReplyDelete
  28. salam..Dr Munir dari Muzium Kesenian Islam myatakan terdapat beratus jenis khat..sy doakan saudara dpt mencari ratusan jenis khat tersebut

    ReplyDelete
  29. salam alaika.. saya mohon untuk share info ini di blog saya ye..

    http://cahayadarisyurga.blogspot.com/

    syukran ~

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum. Saya adalah peminat khat islam dari Brunei. Pernah mengikuti bengkel khat islam beberapa kali dengan tenaga pengajarnya ustaz zainal sakiban. Saya ingin memiliki buku beliau. Adakah boleh saya beli melalui pos? Dan bagaimana caranya?

    ReplyDelete
  31. Saya percaya orang Melayu masih menanti hadirnya khat Melayu. Pernah dalam satu seminar, isu ini ditimbulkan agar khat dunia dapat dimeriahkan lagi.

    ReplyDelete
  32. Encik Firdaus,

    Mohon untuk menggunakan gambar jenis khat dalam post ini.
    azmanchemat@yahoo.com

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum En. Firdaus, anak saya baru belajar dan meminati khat,saya mohon untuk jadikan blog ini sumber pelajaran kepada anak saya (ee_la18@yahoo.com).....

    ReplyDelete
  34. salam..saya sedg membuat kajian mengenai seni khat.
    boleh tak kalau sy nak copy sedkt mklmt dlm blog ni.hehe

    ReplyDelete
  35. Assalam tn firdaus..saya mohon kebenaran utk gambar di atas ..utk digunakan dlm ig saya dan nama tuan akan diketakkan dlm ig tsebut sbg kredit. T kasih

    ReplyDelete
  36. assalamualaikum saudara..saya mohon share maklumat dr blog saudara..untuk tujuan kajian

    ReplyDelete
  37. Good site you have got here.. It's hard to find quality writing like yours nowadays.
    I really appreciate people like you! Take care!!

    ReplyDelete
  38. Assalamualikum..
    saya tak berapa pandai sangat khat ni,tapi bila saya tengok blog ni,saya dah faham bezakan jenis khat...
    Doakan saya berjaya dalam upkk 2019 esok ye♥

    ReplyDelete

Mohammad Firdaus bin Mahadi

Facebook : http://www.facebook.com/firdausmahadi
Instagram : https://www.instagram.com/firdausmahadi
Twitter : https://www.twitter.com/firdausmahadi
YouTube : https://youtube.com/user/firdausmahadi

Hak Cipta | Copyright Notice

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan dan hak cipta Callidesign. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership and copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.