Pages

Friday, December 28, 2007

Jenis-jenis Khat


Berikut adalah jenis-jenis khat yang sempat saya cari setakat ini, jenis-jenis khat ini saya dapati ada tercatat di buku-buku rujukan khat seperti buku dari Jawad Sabti, dan ada diantaranya saya dapati dari buku Sejarah Khat tulisan Ustaz Jainal Sakiban (Johor), dan juga beberapa buku rujukan khat yang ada dalam simpanan saya. Mengikut pembacaan saya ada beratus jenis khat yang telah wujud, ia merangkumi pembahagian-pembahagian yang tertentu, insyaAllah saya akan sentiasa kemaskini apabila mendapat maklumat berkaitan.

Jenis-Jenis Khat

1. Khat Nasakh
2. Khat Nasakh Hadith
3. Khat Thuluth
4. Khat Thuluth Jali
5. Khat Req’ah @ Riq'ah
6. Khat Farisi @ Nasta’liq
7. Khat Dewani
8. Khat Dewani Jali
9. Khat Ijazah
10. Khat Hurr
11. Khat Kufi Fatimi
12. Khat Kufi Mushafi
13. Khat Kufi Fatimi
14. Khat Kufi Nisaburi
15. Khat Kufi Musattar
16. Khat Kufi Musyakkal
17. Khat Kufi Muwarraq
18. Khat Kufi Muzahraf
19. Khat Kufi Muzaiyan
20. Khat Kufi Madhfur
21. Khat Kufi Andalusi
22. Khat Kufi Mamluki
23. Khat Kufi Muhaqqaq
24. Khat Kufi Bassit
25. Khat Kufi Ayyubi
26. Khat Kufi Mutalasiq
27. Khat Kufi Muta’assir bil Rasm
28. Khat Kufi Murabba'
29. Khat Tajj
30. Khat Tughrak
31. Khat Nabti Arab
32. Khat Hijazi @ Madani @ al-Darij
33. Khat al-As’ar
34. Khat Asyribah
35. Khat al-Sami’i
36. Khat Narjisi
37. Khat Thuluthain
38. Khat Tumar
39. Khat Hafifuth Thulus
40. Khat Riqa’
41. Khat Tauqi’
42. Khat Thaqil Thuluth
43. Khat Mufattah
44. Khat Zamburi
45. Khat al-Haram
46. Khat al-Uhud
47. Khat Sijillat
48. Khat Mu’amarat
49. Khat al-Mansyur
50. Khat al-Dibaj
51. Khat Syami
52. Khat al-Jalil
53. Khat al-Mudammirat
54. Khat al-Khirfaj
55. Khat al-Marsa’
56. Khat al-Riasi
57. Khat Nasakh Khafif
58. Khat al-Qhabbar
59. Khat al-Nisf
60. Khat Nisf Khafif
61. Khat al-Haliyah
62. Khat al-Mudawwar al-Kabir
63. Khat Musalsal
64. Khat Musalsal al-Tauqi’
65. Khat Ghubar al-Hibah
66. Khat al-Muhammad
67. Khat al-Hawaiji
68. Khat al-Qasas
69. Khat al-Jinah
70. Khat Thuluth Khafif
71. Khat Raihan
72. Khat Muhaqqaq
73. Khat Zahab
74. Khat al-Matan
75. Khat Muqlah
76. Khat Thuluth Mu’tad
77. Khat Lu’lui
78. Khat al-Asy’ar
79. Khat al-Wasy
80. Khat al-Mudammij
81. Khat Mu’allaq
82. Khat al-Muqtarin
83. Khat Siaqat Sumbulu
84. Khat Thuluth Mahbuk
85. Khat Thuluth Handasi
86. Khat Thuluth Mutanazir
87. Khat Syekestah
88. Khat Farsi Mutanazir
89. Khat Farsi Mukhtazil
90. Khat Diwani Mutarabit
91. Khat Dewani Jali Hamayuni
92. Khat Dewani Jali Zauraq
93. Khat Sunbuli
94. Khat Sahifah
95. Khat Moalla
96. Khat Maghribi
97. Khat Sini (China)
98. Khat Nasakh Akhbar

Antara sumber bacaan:
Seni Khat, Keindahan Dalam Kepelbagaian “Sejarah, Tokoh dan Karya” oleh Jainal Sakiban
Buku Koleksi Seni Khat Jawad Sabti
Buku-buku rujukan Seni Khat (koleksi rujukan peribadi)
Nota-nota (bahasa arab) mengenai Seni Khat



al-Haqir ila Allahi Bari,
Mohammad Firdaus bin Mahadi
http://www.callidesign.com.my
http://www.firdausmahadi.com


Hak Cipta | Copyright Notice 

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan & hak cipta Callidesign ™. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign ™. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership & copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.

33 comments:

  1. firdaus..saya rasa..elok kalo anda dapat sertakan sekali imej2 jenis khat tersebut..baru nampak perbezaan..(kalo ada la)..saya pon nak tau gak..mcm mana ghoman eh

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah sy akan cuba usahakan, ada beberapa je yg mempunyai contoh, kebanyakan jenis-jenis khat ni namanya terdapat dalam kitab-kitab thurath (kitab lama), dan ada juga jenis khat kelihatan sama tapi namanya berlainan :)

    ReplyDelete
  3. Ya Allah...banyaknya...selama ni tau 3-4 je. Huhu...ya jugak,ada contoh, boleh jgk buat rujukan kan.

    KEEP ON KHAT!

    ReplyDelete
  4. memang banyak...sebenarnya ada lagi...tapi sy masih mencari...kalau jumpa lagi insyaAllah sy akan update

    ReplyDelete
  5. salamu'alaykum..
    subhanallah...!
    byk lg name khat yg ana tataw..
    syukran akh..
    mnarik dn 1 perkongsian ilmu yg brmanfaat..
    syabas~
    keep istiqamah,smg mncapai objektif yg diinginkan!

    ReplyDelete
  6. زهرة حلوة - Wa'alaikumussalam, mmg banyak jenis khat,buat masa ni, ini shj yg dpt jumpa, insyaAllah akan terus memperjuangkan dan membudayakan seni Islam ini selagi terdaya, doakan kejayaan sy :)

    ReplyDelete
  7. salam...
    abg..
    saye nie minat gak tulisan khot..
    tp x tau lak byk giler..
    hu3..
    abg tunjukkn r ape perbezaan nyer..
    boleh la sy tau gak..

    ReplyDelete
  8. Wa'alaikumussalam, baguslah sbb berminat, insyaAllah kalau nak tgk contoh²nya tak semua sy ada, cuma ada beberapa shj, banyak nama² khat yg sy tahu ni pun melalui pembacaan dan kajian :)

    ReplyDelete
  9. salam firdaus,,saya hafizah peminat setia khat..
    untuk setiap karya saya,memang identiti saya adalah khat.seni kaligrafi islam amat mnarik perhatian saya.
    saya masih belajar di universiti malaysia sarawak tahun 2
    program seni halus painting.dalam setiap karya saya,saya gunakan kalaigrafi islam sebagai subject matter sy..saya prlukan bantuan anda
    jika ada facebook,add saya dengan nama hafizah abdul karim
    hafizahazani@yahoo.com.my
    terima kasih
    0177986757
    0198660245

    ReplyDelete
  10. Wa'alaikumussalam hafizah, terima kasih sudi memperkenalkan diri dan minat saudari disini, insyaAllah saya sudah add saudari di facebook, jika ada apa pertanyaan dan bantuan andai mampu sy akan cuba menjawabnya ;)

    ReplyDelete
  11. ASSALAMUALAIKUM, saya lama bergelut di bidang ini meski tak mahir, namun sering peduli serta mengajar anak cara tulis banyak khat, tapi rupanya banyak kalilah ya bentuk tulisannnya

    ReplyDelete
  12. saya minat ngan khat ni.

    ReplyDelete
  13. Salam wbt, tiada kelas ke untuk siapa2 yg berminat bj belajar ye?

    ReplyDelete
  14. Wa'alaikumussalam, sy harap saudara letak at least nama dan email untuk sy kenali anda, ajarlah sesiapun selagi mampu, apa yang kita tahu tu sama kongsikan buat semua ;)

    pESAwah - Wa'alaikumussalam, kalau ingin belajar secara private insyaAllah sy akan pertimbangkan ;)

    ReplyDelete
  15. salam..banyak gk jenis2 khat ni, ingatkan 5 jer..
    hahah klu bole tlg sertakan sekali gbr khat jika ada, thanx

    ReplyDelete
  16. salam...firdaus..akak guna blog awk wat asgmnt cikgu sekolah...hahahha...tq yer

    ReplyDelete
  17. I ingt kn 3,4 je..U bnyk lgi..thank u r......

    ReplyDelete
  18. SAYA AMBIL SIKIT ISI ENTR INI....MINTA HALAL YA

    ReplyDelete
  19. mionta halalkan saya ambil info ttg khat untuk asignment ......:)

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum, saya nak tanya ckit boleh kah? Saya nak jalankan satu thesis berkemungkinan mengenai seni khat. So nak tnya mungkin ada sedikit rujukan dari anda yg boleh membantu kajian saya ni..?? Saya pun tak sangka rupanya banyak lagi jenis2 khat yg digunakan. erm..

    ReplyDelete
  21. cara buat resamnya gimana ya?
    .dan dimana biasanya adanya

    ReplyDelete
  22. salam.....
    saya baru lagi berminat dalam seni khat..
    jadi saya mintalah abg firdaus upload video
    cara2 melakar sesuatu huruf....
    jadi senanglah untuk kami semua melihat cara pembuatanya.....terima kasih....

    ReplyDelete
  23. salam firdaus,,saya azuan peminat setia khat..
    seni kaligrafi islam amat mnarik perhatian saya..
    saya masih belajar di UiTM shah alam (SENI REKA GRAFIK & DIGITAL MEDIA)..
    dalam setiap karya saya,saya gunakan kalaigrafi islam sebagai subject matter sy..
    jadi, sebagai SENI PEREKA GRAFIK & DIGITAL MEDIA, adakah dapat membantu lagi meanikkan martabat seni kaligrafi islam ini??
    saya prlukan bantuan anda untuk mengutarakan seberapa idea untuk kajian saya ini..
    jika ada facebook,add saya dengan nama, azuan amin
    bakukaramazuone@yahoo.com
    1oneazuan@gmail.com
    terima kasih

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum...
    saya amat brminat dlm seni khat..
    saya tidak tahu pula yg trdapat begitu banyak jnis pnulisan khat..
    saya ingin brtanya..
    adakah latihan asas kpandain dan kkemasan dlm pnulisan khat?

    ReplyDelete
  25. assalamualaikum..saya adalah pelajar seni khat
    kalau boleh saya nk tahu tentang tutorial khat thuluth,untuk tujuan pembelajaran yg lebih efektif...

    ReplyDelete
  26. Wa'alaikumussalam eida, belajar khat di mana ya? insyaAllah saya dan sahabat saya Ustaz Baki dalam proses menghasilkan video berkaitan khat thuluth untuk tujuan pembelajaran umum secara percuma, doakan kami dipermudahkan urusan olehNya dalam menyiapkannya :)

    Pada tetamu yang lain, maaf saya tidak dapat reply satu persatu komen anda disini, andaikata anda ada pertanyaan khusus mengenai seni khat, saya alu-alukan untuk email saya di admin@callidesign.com.my, insyaAllah saya usaha untuk membantu anda sebaik mungkin

    ReplyDelete
  27. Alhamdulillah... terima kasih dari seberang tambak akan terjumpanya lelaman ini. Teruskan usaha ini.

    ReplyDelete
  28. salam..Dr Munir dari Muzium Kesenian Islam myatakan terdapat beratus jenis khat..sy doakan saudara dpt mencari ratusan jenis khat tersebut

    ReplyDelete
  29. salam alaika.. saya mohon untuk share info ini di blog saya ye..

    http://cahayadarisyurga.blogspot.com/

    syukran ~

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum. Saya adalah peminat khat islam dari Brunei. Pernah mengikuti bengkel khat islam beberapa kali dengan tenaga pengajarnya ustaz zainal sakiban. Saya ingin memiliki buku beliau. Adakah boleh saya beli melalui pos? Dan bagaimana caranya?

    ReplyDelete
  31. Saya percaya orang Melayu masih menanti hadirnya khat Melayu. Pernah dalam satu seminar, isu ini ditimbulkan agar khat dunia dapat dimeriahkan lagi.

    ReplyDelete
  32. Encik Firdaus,

    Mohon untuk menggunakan gambar jenis khat dalam post ini.
    azmanchemat@yahoo.com

    ReplyDelete

Mohammad Firdaus bin Mahadi
http://www.callidesign.com.my
http://www.firdausmahadi.com

Hak Cipta | Copyright Notice

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan dan hak cipta Callidesign. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership and copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.