Pages

Tuesday, March 25, 2008

Khat Riq'ah @ Req'ah


PENGENALAN KHAT RIQ'AH 

Khat Riq’ah merupakan sejenis khat yang direka cipta oleh orang Turki pada zaman pemerintahan Kerajaan ‘Uthmaniyah (850 Hijrah). Tujuan utama mereka mencipta khat ini ialah untuk menyeragamkan bentuk tulisan dalam semua urusan rasmi di kalangan kakitangan kerajaan.

Riq’ah mengikut Kamus Bahasa ialah cebisan kertas yang ditulis. Ciri khusus khat ini ialah bentuk huruf yang kecil, lebih cepat dan mudah ditulis, jika dibandingkan dengan khat Nasakh. Penggunaan khat Riq’ah dalam masyarakat kita lebih tertumpu kepada tulisan dan nota sahaja, berbanding khat Nasakh yang begitu meluas digunakan, khususnya dalam penerbitan buku, majalah dan akhbar.

Justeru, beberapa langkah telah diambil untuk menjadikan khat Riq’ah dipelajari oleh murid-murid di sekolah dan dapat digunakan dalam urusan harian, seperti urusan surat-menyurat, urusan perniagaan, iklan dan promosi barangan serta dijadikan tajuk-tajuk besar di dalam akhbar.



Mohammad Firdaus bin Mahadi
http://www.callidesign.com.my
http://www.firdausmahadi.com


Hak Cipta | Copyright Notice 

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan & hak cipta Callidesign ™. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign ™. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership & copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.

26 comments:

  1. Salam..Saya Hadina, penuntut OUM. Izinkan saya merujuk tulisan saudara untuk assigment saya..Semoga Allah memberkatimu,saudaraku..

    ReplyDelete
  2. Salam Saya mohon kebenaran dari tuan untuk saya membuat rujukan bahan tuan sebagai kerja kursus saya. Semoga Allah memberkati usaha tuan.

    ReplyDelete
  3. salam ustaz,
    Saya seorang penuntut. Saya perlukan butiran lengkap tentang khat riq'ah utk melengkapkan tugasan saya. Harap ustaz dapat membantu.
    Syukran...

    ReplyDelete
  4. salam, Saya Aniza,izinkan saya untuk mengambil artikel saudara sebagai rujukan untuk assignment, terima kasih

    ReplyDelete
  5. Kepada Hadina, Aniza, dan 2 penama tidak dikenali, gunakanlah ianya dengan sebaiknya, dan sampai-sampaikanlah pada semua mengenai ilmu seni khat ini, semoga ianya tidak dilupakan.

    ReplyDelete
  6. Salam Ustaz. terima kasih. sy juga mengambil ilmu ini.

    ReplyDelete
  7. Saya pun mnta keizinan saudara untuk rujukan assignment..tq

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum, tq saudara ats perkongsian maklumat yang berguna. Semoga usaha saudara diberkati Allah, izinkan saya mengambil artikel saudara untuk rujukan assignment....Awafiq

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum, terima kasih di atas perkongsian maklumat ini. Saya juga seperti rakan2 ingin mohon keizinan saudara utk ambil ilmu ini sbg rujukan assignment. semoga Allah memberkati usaha saudara dan dilimpahkan rahmat buat saudara.

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Ustaz, ana juga ingin memohon keizinan untuk merujuk kepada maklumat Ustaz dalam laman Ustaz, syukran Ustaz.Moga Allah jua melimpahkan rezki kepada Ustaz sekeluarga, Amin....Wassalam

    ReplyDelete
  11. hurm..tp kenapa khat riqaah xmcm turki punya..? blajar dengan siapa ye

    ReplyDelete
  12. Terima kasih pada semua yang menjadikannya sebagai rujukan, gunakanlah ilmu ini dengan sebaiknya dan sampai-sampaikanlah pada mereka yang tidak tahu mengenainya.

    kebanyakan jenis khat sy belajar sendiri dan melalui buku qawaid khat, sy perlu mencari identiti sendiri tanpa bergantung pada kaedah turki shj semata², tidak semestinya khat riq'ah ini perlu mengikut aliran turki, ada juga aliran arab saudi, pakistan, dan lain².

    ReplyDelete
  13. izinkan saya menggunakan maklumat untuk belajar

    ReplyDelete
  14. salam.sy mhn kbnran untk mrjuk mklumt pd lmn web ustz untk djdkn bhn dlm tugasan sy..trima ksih..jazakallah khair jaza..insyAllah.

    ReplyDelete
  15. Anonymous - silakan, saya harap saudara/saudari dapat maklumkan maklumat nama utk sy kenali

    Anonymous - Wa'alaikumussalam, manfaatkanlah dengan sebaiknya.

    ReplyDelete
  16. salam,ustaz..izinkan saya untuk menggunakan artikel ustaz untuk assignment saya.terima kasih..

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Ustaz, Saya mohon kebenaran untuk merujuk dan menggunakan maklumat pada laman web ustaz utk dijadikan bahan pameran program Semarak Jawi di sekolah saya. Terima kasih banyak2 atas maklumat yang lengkap dan bermanafaat ini.

    ReplyDelete
  18. assalamuaaikum ustaz. mohon izin nota ustaz untuk bahan kerja kursus saya.

    ReplyDelete
  19. salam...izinkan saya utk menggunakan artikel nie utk portfolio saya...terima kasih

    ReplyDelete
  20. terima kasih tadz... ijin ngikut ambil manfaat... jazakumullah

    ReplyDelete
  21. SALAM
    Saya mohon kebenaran dari tuan untuk saya membuat rujukan bahan tuan sebagai kerja kursus saya.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  22. Assalamulaikum, saya mohon kebenaran utk menggunakan artikel ustaz utk tugasan saya. time kasih. may allah bless u

    ReplyDelete
  23. I have read a few excellent stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting.
    I surprise how a lot effort you place to create this kind of excellent informative site.

    ReplyDelete
  24. assalam ust, minta izin share ye

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum, saya minta izin untuk gunakan nota di sini untuk menyelesaikan tugasan saya, terima kasih jazakallah khairan kathira

    ReplyDelete

Mohammad Firdaus bin Mahadi

Facebook : http://www.facebook.com/firdausmahadi
Instagram : https://www.instagram.com/firdausmahadi
Twitter : https://www.twitter.com/firdausmahadi
YouTube : https://youtube.com/user/firdausmahadi

Hak Cipta | Copyright Notice

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan dan hak cipta Callidesign. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership and copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.