Pages

Wednesday, May 15, 2013

Dari Usuluddin ke Dunia Seni Halus



Alhamdulillah, berakhir tempoh 2 tahun yang penuh cabaran. Selesai bergraduasi di hari pertama Konvokesyen UiTM ke-78 pada 1 Rejab 1434 Hijriyyah bersamaan dengan 11 Mei 2013. Bermulanya saya sebagai graduan yang berlatarkan pengajian Al-Qur'an dan Sunnah dari Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) tahun 2003-2006 yang mana tiada pendidikan formal di dalam bidang seni. Berbekalkan minat yang mendalam akan bidang seni maka saya usaha untuk realisasikan niat dan tujuan menyambung pengajian. Keputusan awal sekitar 2007 untuk menyambung pengajian Sarjana dalam bidang Usuluddin saya tangguhkan kerana ingin 'cuba' menempatkan diri dalam bidang seni yang selama ini saya minati. Dua kali permohonan kemasukan pengajian Sarjana Seni Halus di UiTM tidak dihantar kerana tiada keyakinan pada mulanya, sedar akan kurangnya pengalaman yang menjurus kepada bidang itu maka saya mengambil tempoh 4 tahun untuk bina portfolio juga aktif berkarya dalam bidang seni utama saya iaitu Seni Khat. 

Tahun 2010 cubaan ketiga berbekalkan 'keyakinan' menghantar permohonan serta berjaya dipanggil temuduga dilihat sebagai satu 'peluang' yang perlu diambil berat. Memori ditemuduga hampir sejam oleh Prof. Jailani Abu Hassan, Prof. Dr. Muliyadi, Prof. Madya Dr. Ruzaika dan Prof. Dr. Khatijah masih kekal di ingatan. Pelbagai soalan diajukan terutamanya mengenai latarbelakang pengajian saya sebelum ini, mereka melihat ianya sesuatu yang 'unik' dan saya acapkali ditanya 'mengapa UiTM...mengapa Fine Art...serius?' dan pelbagai lagi, kalaulah boleh direkod mahu saja ditransliterasikan ianya dalam bentuk bacaan untuk tatapan semua 

Alhamdulillah, berita mengenai penerimaan kemasukan bagi semester dua 2010 diterima dengan penuh kesyukuran juga senyuman. Detik itu bermulalah status sebagai pelajar yang mana dalam masa yang sama bekerja sendiri (seni khat, fotografi, rekabentuk grafik) juga pensyarah sambilan Seni Khat di USIM bagi menampung proses pengajian. Sejujurnya terlalu banyak cabaran dan tekanan sepanjang proses pengajian, saya melihat diri sebagai seorang yang masih terlalu 'baru' dalam bidang Seni Halus, dengan tahap pengetahuan, pemahaman dan penguasaan ilmu yang cetek akan bidang yang diceburi. Bersyukur pada Allah, saya sentiasa dikelilingi dengan rakan-rakan juga pensyarah-pensyarah yang tidak jemu mengajar serta memberi pemahaman berkali-kali sehingga saya mampu atasi kekurangan yang ada sedikit demi sedikit.

Wa akhiran, terima kasih kepada semua yang tidak putus-putus mendoakan dan memberi semangat kepada saya. Jutaan terima kasih buat kedua ibubapa, Mahadi Hj Lisot dan A Asah Abdul Wahab, kakak-kakak saya Surriyanty Mahadi dan Nur Shuhadah Mahadi yang senantiasa menyokong ketika senang mahupun sukar.

Supervisor; Prof. Dr. Khatijah Sanusi, dan pensyarah-pensyarah lain di UiTM yang sangat membantu sepanjang tempoh pengajian. Rakan-rakan seperjuangan terutamanya Syafiq Ali'am dan Adibah Nadiah yang kuat menyokong saya untuk meneruskan pengajian sehingga tamat ketika mana saya hampir berkeputusan untuk mengundur awal.

Terima kasih juga kepada anda yang sudi membaca coretan ini sehingga habis, semoga mana yang baik dan bermanfaat itu dapat dijadikan panduan serta dorongan. Maaf atas coretan yang panjang, saya fikir inilah kali pertama berjela-jela saya menulis 

"Sijil bukanlah pengukur ilmu bagi seseorang kerana kini, setiap masa dan selamanya adalah proses pembelajaran. Pelajarilah ilmu itu kerana manfaat yang ada darinya dan ia lebih bermakna sekiranya seseorang itu dapat pelajarinya dan memahaminya lalu menyampaikannya pada yang lain. Jadilah orang yang bermanfaat sepertimana hadis Nabi SAW yang bermaksud “Orang yang baik itu adalah yang memberi manfaat pada orang lain”. InsyaAllah peringatan untuk diri sendiri "

al-Haqir ila Allahi Bari,
Mohammad Firdaus Mahadi
(BQSS USIM 2006 | MFA UiTM 2012)

0 comments:

Post a Comment

Mohammad Firdaus bin Mahadi
http://www.callidesign.com.my
http://www.firdausmahadi.com

Hak Cipta | Copyright Notice

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan dan hak cipta Callidesign. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership and copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.