Pages

Friday, October 24, 2008

Tutorial 2 : Khat Nasakh




ج،Ø­،Ø®HURUF
Berikut adalah cara-cara yang terdapat dalam kaedah penulisan bagi huruf jim, ha, kho, dan ca.
Cuba tulis dengan mengikut langkah satu-persatu, dan setiap kali nak masuk ke langkah seterusnya, rehatkan tangan sebentar, dan jangan angkat mata pena, kemudian teruskan ke langkah seterusnya hingga akhir, saya ada buat potongan huruf di sini untuk menunjukkan fasa terakhir tu adalah langkah yg agak sukar, untuk buat ekor, perlu ada keserasian dari sambungan atasnya.









Mohammad Firdaus bin Mahadi
http://www.callidesign.com.my
http://www.firdausmahadi.com


Hak Cipta | Copyright Notice 

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan & hak cipta Callidesign ™. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign ™. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership & copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.

9 comments:

  1. Salam. tq for tutorial. Huruf jim nie susah sket lagi2 bab ekor die tuh. Teruskan usaha membuat tutorial lagi untuk huruf2 yang lain pula. Harap juga agar penulis menambah juga tutorial untuk huruf yang bersambung. Wasalam.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih sudi ziarah :)
    mmg agak susah pd mulanya utk buat huruf jim ni, tapi kalau diperbayyak lagi latihan insyaAllah bleh atasinya, bahagian ekor tu mmg agak sukar juga, tapi paling mencabar pd sy huruf jim ni sukar pada bahagian badannya, nak dapatkan bentuk badan yg selari dgn kepala :)

    insyaAllah sy akan masukkan tutorial huruf ni satu persatu dahulu dari alif hingga ya, kemudian baru sy masuk pada kaedah penyambungan huruf...cma akan ambil masa dan bergantung pd kelapangan :)

    ReplyDelete
  3. salm..
    salm pknaln..
    mula nk mnt maaf,coz.. saya rajin copy tutorial y ad kt dlm blog nh..
    harp d halalkn...
    syukrn..

    ReplyDelete
  4. ustad banyak x kaidah gaya dalam penulisan nasakh ini, saya biasa makai hasyim.. coba ustad terangkan perbedaan berbagai gaya para master

    ReplyDelete
  5. ada beberapa kaedah dalam penulisan khat nasakh ini, sy tidak terlalu arif mengenai perbezaan antara satu dengan yang lain, dan sy juga berpegang pada qawaid nasakh hasyim baghdadi :)

    ReplyDelete
  6. salam utz....sy nk tnya satu soaln....ada brapa bnyak qawaid dlm pnulisan khat..di mana saya bleh dpt n bljar ttg qawaid ni..?

    ReplyDelete
  7. Salam! Great tutorial, love from Pakistan.

    ReplyDelete
  8. Terima kasih banyak ustaz, saya mohon izin copy yaa untuk bahan bbm pdpr 2021 nii..Jazakallahu Kheir..

    ReplyDelete

Mohammad Firdaus bin Mahadi

Facebook : http://www.facebook.com/firdausmahadi
Instagram : https://www.instagram.com/firdausmahadi
Twitter : https://www.twitter.com/firdausmahadi
YouTube : https://youtube.com/user/firdausmahadi

Hak Cipta | Copyright Notice

Semua catatan dan gambar dalam laman ini berada di bawah pemilikan dan hak cipta Callidesign. Tidak ada karya seni, catatan, dan gambar dapat dipergunakan, dimuat turun, disalin, disimpan, dimanipulasi, atau digunakan secara keseluruhan atau sebahagian dari karya, tanpa izin bertulis dari Callidesign. All rights reserved. Jika anda ingin menggunakan catatan dan gambar untuk alasan apapun, sila hubungi saya.

All notes and images on this site are under the ownership and copyright of Callidesign. No artworks, notes, and images may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without the written permission of Callidesign. All rights reserved. If you'd like to use my notes and images for any reason, please contact me.